X
X
Tillbaka till början
X
X

Graham Parker

  1. Startsidan
  2. /
  3. Graham Parker

Graham Parker

Info om Graham Parker

Parker föddes i Hackney, East London 1950. Han var elev vid Chobham Secondary Modern School i Surrey. Efter Beatles ankomst bildade Parker och några andra 12/13-åringar Deepcut Three, som snart bytte namn till Black Rockers. Ingen av medlemmarna lärde sig faktiskt spela sina instrument, och var bara kläddband, adopterade Beatle-frisyrer, svarta jeans och poloshalströjor. När Parker var 15 var han en fan av soulmusik, särskilt Otis Redding, och skulle åka till dansklubbar i de närliggande städerna Woking och Camberley där det var en blomstrande uppskattning av soulmusik, Motown och ska. Parker lämnade skolan klockan 16 och gick till jobbet på Animal Virus Research Institute i Pirbright, Surrey, där han avlade djur för mul- och klövsjukeforskning. Som 18-åring lämnade han jobbet och flyttade till Guernsey på Kanalöarna där han tog en mängd olika jobb, plockade tomater, grävde dike, samla in pengar från pinballmaskiner och arbetade i ett bageri. I Guernsey köpte han en akustisk gitarr och började lära sig fingerpickstilen och började skriva låtar med texter som var starkt påverkade av tidens psykedeliska musik.

Parker återvände till England ett år och bodde i Chichester i Sussex där han arbetade på Chichester Rubber Glove Factory. År 1971 hade han lämnat England igen och tillbringat tid i Paris precis vid tidpunkten för den fria Angela Davis-marschen genom staden. Från Frankrike färdades Parker genom Spanien till Marocko, där han reste runt ett år innan han flyttade till Gibraltar. I Gibraltar arbetade han på hamnen som lossade frysta livsmedel, som han sedan hjälpte till att leverera till stormarknader. Hans gitarrspel och skrivfärdigheter förbättrades, och efter att ha spelat låtar till några lokalbefolkningen i en bar, befann han sig på en eftermiddagsutställning på Gibraltar-tv där han framförde två eller tre av sina egna låtar. Vid den tiden spelade ett starkt psykedeliskt påverkat band med namnet Pegasus ofta i samma bar och bad Parker att gå med. Med Parker i bandet som spelade en lånad elektrisk gitarr, spelade Pegasus en show i Gibraltar innan han åkte till Tanger, Marocko, där de kort uppträdde i en nattklubb. Parker växte emellertid ut ur hippie-fångarna och beslutade att bandet behövde lära sig några låtar som involverade stora nycklar (alla låtarna de spelade var i A-moll) och så lärde medlemmarna några av de själsnummer han hade älskat som en ungdom, inklusive Wilson Picketts ”In The Midnight Hour”. Han tröttnade också på bandets hippie-namn och döpte om dem till Terry Burbots Magic Mud.

I slutet av 1972 återvände Parker till England och bodde med sina föräldrar och arbetade på en bensinstation runt hörnet från hans barndomshem i Deepcut. Vid det här laget var han fast besluten att fortsätta en karriär inom musik och arbetade stadigt med att förbättra sin gitarrspel och låtskrivning. I slutet av 1974 placerade han en annons i Melody Maker som sökte likasinnade backmusiker. En av musikerna som svarade på annonsen var Noel Brown, en gitarrist som bodde i södra London. Brown presenterade honom för Paul ”Bassman” Riley som nyligen varit medlem i Chilli Willi och Red Hot Peppers. (Brown hittade också Parker en spelning på Southern Comfort, ett litet hamburgarkafé på Seven Sisters Road i Finsbury Park, London, där han spelade solo, utförde en blandning av originella låtar och omslag.) Riley tyckte att Parker borde träffa Dave Robinson, chefen för det nu avaktade Brinsley Schwarz-bandet. Robinson hade en liten studio ovanför Hope & Anchor puben i Islington och började spela in Parker, ibland solo och ibland med några musiker bakom sig.

Parker började en mer aktiv period 2001, med Storbritanniens återutsättning av sitt tidiga ryktverk och med sitt tredje studioalbum för Razor & Tie, Deepcut to Nowhere. 2003 samarbetade han med Kate Pierson från B-52-talet och Bill Janovitz från Buffalo Tom för att spela in ett album med mindre kända John Lennon / Paul McCartney-kompositioner som aldrig hade spelats in av The Beatles. Albumet, kallad From a Window: Lost Songs of Lennon & McCartney, krediterades ”Pierson, Parker, Janovitz”. År 2003 bidrog Parker med en solo-akustisk version av Pink Floyds ”Comfortably Numb” till samlingsalbumet, A Fair Forgery of Pink Floyd. Nytt soloarbete fortsatte med 2004 Your Country, som såg Parker byta etiketter till Chicago-baserade indie Bloodshot Records och samproducerades av John Ville vid Stanley Recording i Venedig, Kalifornien. Albumet spelades in och blandades på två veckor. Songs of No Consequence spelades in med The Figgs 2005. En show från den påföljande turnén med Figgs sändes på FM-radio och släpptes som ett album 2006. I mars 2007 kom ett nytt fullängdsalbum, Don’t Tell Columbus , släpptes.

Förutom sina skivor publicerade Parker en illustrerad science fiction-novella, The Great Trouser Mystery 1980. Han publicerade en uppsättning noveller, Carp Fishing on Valium, i juni 2000. Hans tredje bok, romanen The Other Life of Brian, dök upp i september 2003. I början av 2011 återförenades Parker med alla fem originalmedlemmarna i The Rumor för att spela in ett nytt album, Three Chords Good. Det släpptes i november 2012. Musikjournalist, Stephen Thomas Erlewine konstaterade att släppet var ”det sällsynta återförening som samtidigt tittar tillbaka medan han levde i nuet.”Judd Apatow-filmen This Is 40, där Parker och Ryktet spelar själva, släpptes en månad senare, i december 2012. Parker / Rumor-återföreningen fortsatte in 2015 när deras nya album Mystery Glue gavs ut. Det följdes av en kort internationell turné, varefter återföreningen avslutades. I april 2018 undertecknade Parker med 100% Records och släppte en helt ny singel med titeln ”Dreamin”. Senare, i juli 2018, meddelade Parker Cloud Symbols, hans helt nya studioalbum som kommer att släppas den 21 september 2018. Albumet innehåller Parkers helt nya backingband The Goldtops, som består av Martin Belmont på gitarr, Geraint Watkins på tangentbord, Simon Edwards på bas och Roy Dodds på trummor. Albumet innehåller också Rumor Brass, vilket gör detta till sitt första uppträdande på ett Graham Parker-album sedan Stick to Me 1977 och deras första gång arbetade med Parker sedan Squeezing Out Sparks-turnén 1979. Albumet skulle ursprungligen produceras av Neil Brockbank , men han dog under inspelningen av albumet och produktionsuppgifter för resten av albumet överfördes till Tuck Nelson och Parker själv.  Han tillkännagav en solo, akustisk 40-års jubileumsversion av Squeezing Out Sparks, för en utgåva den 13 april 2019. Den innehåller också den icke-album singeln ”Mercury Poisoning”

Hemsida: Graham Parker

Studio album
1976 – Howlin’ Wind
1976 – Heat Treatment
1977 – Stick to Me
1979 – Squeezing Out Sparks
1980 – The Up Escalator
1982 – Another Grey Area
1983 – The Real Macaw
1985 – Steady Nerves
1988 – The Mona Lisa’s Sister
1989 – Human Soul
1991 – Struck by Lightning
1992 – Burning Questions
1995 – 12 Haunted Episodes
1996 – Acid Bubblegum
2001 – Deepcut To Nowhere
2004 – Your Country
2005 – Songs of No Consequence
2007 – Don’t Tell Columbus
2009 – Carp Fishing On Valium
2010 – Imaginary Television
2012 – Three Chords Good
2015 – Mystery Glue
2018 – Cloud Symbols


källa:wikipedia

EPs
Graham Parker & The Rumour

1977 – The Pink Parker EP
Graham Parker
1994 – Graham Parker’s Christmas Cracker EP,
2007 – Five Loose Screws EP
Live album
Graham Parker & the Rumour
1976 – Live at Marble Arch
1977 – At The Palladium, New York, NY
1978 – The Parkerilla
1979 – Live Sparks
2009 – Live in San Francisco 1979
2012 – Live Alone at the Freight And Salvage
2014 – Official Bootleg Box
Graham Parker
1988 – Live! Alone in America
1993 – Live Alone! Discovering Japan
1996 – Live from New York
1996 – BBC Live in Concert
1997 – The Last Rock and Roll Tour
1998 – Not If It Pleases Me
2003 – King Biscuit Flower Hour Presents Graham Parker (live 1983)
2003 – Live Cuts From Somewhere
2003 – Blue Highway
2005 – !Live Alone: The Bastard of Belgium
2005 – Yer Cowboy Boot
2006 – 103 Degrees in June
2007 – Platinum Bastard
2011 – Live Alone At The Freight & Salvage

 

 

Samlings album
1980 – The Best of Graham Parker and the Rumour
1982 – Look Back in Anger: Classic Performances
1982 – Historia de la musica rock: Graham Parker and the Rumour
1984 – It Don’t Mean a Thing If It Ain’t Got That Swing
1986 – Pourin’ It All Out: The Mercury Years
1992 – The Best of Graham Parker 1988–1991
1993 – Passion Is No Ordinary Word: The Graham Parker Anthology
1996 – No Holding Back
Vertigo Compilation
1997 – Temporary Beauty
Stiffs & Demons
1999 – Master Hits
The Ultimate Collection
You Can’t Be Too Strong: An Introduction to Graham Parker and the Rumour
2003 – The Official Art Vandelay Tapes
2003 – A Fair Forgery of Pink Floyd
2005 – The Official Art Vandelay Tapes Vol 2
2013 – The Beautiful Old
2014 – Don’t Ask Me Questions: The Best of Graham Parker & the Rumour
Singlar
1976 – Silly Thing
1976 – Soul Shoes
1976 – Hotel Chambermaid
1976 – Heat Treatment

Singlar fortsättning…
1977 – Pourin’ It All Out
1977 – Hold Back the Night
1977 – (Let Me Get) Sweet on You
1978 – The New York Shuffle
1978 – The Heat in Harlem/Stick to Me
1978 – Hey Lord, Don’t Ask Me Questions
1979 – Mercury Poisoning
1979 – Protection
1979 – Discovering Japan
1979 – Local Girls
1979 – I Want You Back (Alive)
1980 – Stupefaction
1980 – Love Without Greed
1980 – No Holding Back”/”Endless Night
1982 – Temporary Beauty
1982 – You Hit the Spot
1983 – Life Gets Better
1985 – Break Them Down
1985 – Wake Up (Next to You)
1988 – Get Started. Start a Fire
1988 – Don’t Let It Break You Down
1989 – Big Man on Paper

Några Låtar Av Graham Parker

Om Oss

Här kan du/ni ta del av diverse begagnade CD och LP skivor. Ta del av innehållet och se om det finns något som ni är intresserad av. Du kan lyssna på skivorna här på sidan. Kontakta oss vid eventuella problem med låtarna.

Hitta Oss

LA SkivButik
Hagåkersgatan
261 42 Landskrona
(+46) 076 34 14 977
info@laskivbutik.se

Copyright LA Skivbutik 2020